Badania w formie ankiet prowadziliśmy od lutego do czerwca tego roku. Obejmowały nie tylko znajomość GenAI, ale także próbę diagnozy oczekiwań naszych pracowników, studentów i doktorantów wobec tej technologii
– mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska, prof. UŁ, koordynatorka Zespołu ds. GenAI UŁ.
Wstępne podsumowanie badań członkowie zespołu przedstawili w liście, który w całości publikujemy poniżej.
Uniwersytet Łódzki jest jedną z pierwszych polskich uczelni, które powołały specjalny Zespół ds. Generatywnej Sztucznej Inteligencji. Jego działania koncentrują się na analizie trendów w rozwoju AI i ocenie ich znaczenia dla uczelni, w tym zwłaszcza w zakresie kształcenia i aktywności naukowo-badawczej.
Szanowni Państwo,
bardzo dziękujemy wszystkim, którzy wzięli udział w badaniach Zespołu ds. GenAI nad poziomem znajomości systemów i narzędzi związanych z tą technologią, a także diagnozą oczekiwań, jakie macie Państwo w tym zakresie.
Badania pokazały, że pojęcie generatywnej sztucznej inteligencji nie jest nam, jako społeczności UŁ, obce, chociaż poziom wykorzystania dostępnych narzędzi jest dość zróżnicowany w poszczególnych grupach pracowników (pracownicy badawczy, dydaktyczni, badawczo-dydaktyczni i administracyjni).
Jak najbardziej dopuszczacie Państwo możliwość korzystania, na swoich stanowiskach pracy, z generatywnej AI, upatrując w niej przede wszystkim możliwości podniesienia swoich kompetencji cyfrowych i skrócenia czasu potrzebnego na realizację dotychczasowych zadań, w tym administracyjnych czy tych związanych z gromadzeniem materiału badawczego (np. przegląd bibliograficzny). Podkreślaliście Państwo także możliwości wzbogacenia w ten sposób swoich materiałów dydaktycznych i dotychczasowych metod kształcenia, a w przypadku pracowników administracyjnych również szansę na eliminację błędu ludzkiego, zwłaszcza w odniesieniu do analizy danych.
Jesteście Państwo świadomi szeregu wyzwań, z jakimi wiąże się korzystanie z systemów i narzędzi generatywnej AI. Wasze obawy dotyczyły przede wszystkim osłabienia pozycji pracowników, którzy nie będą posiadali wystarczających kompetencji dotyczących posługiwania się tą technologią, a także potencjalnego ryzyka nadmiernego uzależnienia się od generatywnej AI. Pracowników dydaktycznych, badawczych i badawczo-dydaktycznych niepokoiła również kwestia konieczności ewentualnej modyfikacji systemu oceny i weryfikacji wiedzy studentów oraz potencjalnych zmian w procesie kształcenia (np. ograniczenie metod tradycyjnych). Pracownicy administracyjni wskazywali natomiast na aspekty związane z potencjalnym ryzykiem utraty danych, np. poufnych czy osobowych, jakie są w posiadaniu uczelni. Jesteście Państwo zdania, że wykorzystanie narzędzi GenAI w UŁ wymaga zatem wewnętrznych regulacji uczelni. Aktualne wytyczne w tym zakresie są dostępne w zakładce Rekomendacje na stronie www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/komisje-rady-zespoly/zespol-ds-generatywnej-sztucznej-inteligencji
Jesteście Państwo zainteresowani wymianą swoich doświadczeń w ramach zarówno konferencji wewnętrznych, ogólnopolskich, jak i międzynarodowych, a także chcielibyście, aby uczelnia zapewniła Wam dostęp do wybranych narzędzi GenAI ułatwiających pracę na Waszych stanowiskach. Jednocześnie oczekujecie Państwo szkoleń, które będą systematycznie podnosiły kompetencje dotyczące praktycznego wykorzystania narzędzi generatywnej AI, z uwzględnieniem potrzeb pracowników reprezentujących różne obszary działalności uczelni.
Odpowiedzią na część Państwa oczekiwań będą szkolenia realizowane w ramach projektu „Potęga dydaktyki”, ukierunkowane na rozwój kompetencji cyfrowych naszych pracowników. Między innymi będą one dotyczyły praktycznego wykorzystania systemów i narzędzi generatywnej AI, z uwzględnieniem kwestii prawnych i etycznych. Szkolenia zaczną się jeszcze w tym roku. O konkretnych terminach i zasadach uczestnictwa będziecie Państwo informowani już wkrótce.
W imieniu Zespołu ds. GenAI w UŁ,
dr Dominika Kaczorowska-Spychalska
Materiał: Zespół ds. GenAI UŁ
Redakcja: Centrum Komunikacji i PR UŁ