Problematyce tej przyglądają się dr Dominika Kaczorowska-Spychalska (Uniwersytet Łódzki), prof. dr hab. Łukasz Sułkowski (Uniwersytet Jagielloński), prof. dr hab. Grzegorz Mazurek (Akademia Leona Koźmińskiego) i Nina Kotula (Akademia Leona Koźmińskiego) w artykule „Generative AI as Source of Change of Knowledge Management Paradigm”.
Implementacja systemów i narzędzi generatywnej AI w procesie zarządzania wiedzą może już wkrótce okazać się kluczowym czynnikiem determinującym sposób, w jaki biznes tworzy i/lub poszukuje wiedzy, kumuluje ją, dzieli się nią i ją wykorzystuje.
- Na które obszary działalności organizacji GenAI może mieć największy wpływ?
- Jakie możliwości i zagrożenia stwarza wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji w kontekście zarządzania wiedzą w organizacjach?
- Jak efektywnie i skutecznie wdrażać tę technologię uwzględniając procesy zarządzania wiedzą?
Przeprowadzone badania wstępne oparte na jakościowych metodach badawczych miały na celu identyfikację sposobów integracji generatywnej AI w systemach zarządzania wiedzą, stanowiąc jedno z pierwszych opracowań w tym zakresie.
Eksperci biorący udział w badaniu byli zgodni, że GenAI ma zdolność do tworzenia i kumulowania wiedzy, a także jej pogłębiania. Sprawdza się chociażby w procesie generowania nowych pomysłów i rozwiązań, odkrywaniu wiedzy ukrytej (np. nieznane dotychczas relacje między zmiennymi), predykcji (np. prognozy) czy kategoryzowaniu obserwowanych zjawisk i trendów. Stwarza także możliwość dzielenia się wiedzą, zarówno wewnątrz poszczególnych organizacji, jak i poza nimi, wpływając na zmiany o charakterze społecznym, kulturowym czy biznesowym. Może być również przydatna w przypadku automatyzacji wybranych procesów biznesowych, zwiększając ich efektywność i skuteczność. Wymaga to jednak umiejętności współpracy opartej na synergii człowieka i technologii. Wyzwaniem stają się bowiem już nie tylko kwestie ochrony danych, w tym danych wrażliwych firmy, jej pracowników i klientów czy aspekty dotyczące cyberbezpieczeństwa. Wykorzystanie GenAI w procesie zarządzania wiedzą wymaga świadomości, że technologia ta może wykazywać pewne ograniczenia, popełniać błędy czy kreować rozwiązania, chociaż technologicznie poprawne, to nieprzystające do kontekstu i specyfiki biznesowej danej organizacji. Mogą być one także niejednokrotnie trudne do weryfikacji czy zrozumienia, co stwarza ryzyko pogłębiającej się niepewności, podjęcia nietrafionych decyzji i utraty rzeczywistej kontroli nad procesami zarządzania wiedzą. Dlatego też eksperci biorący udział w badaniu są przekonani, że wykorzystanie generatywnej AI wymaga ludzkiej kreatywności i nie sprowadza się jedynie do zastępowania ludzi kolejnymi możliwościami AI. Szczegółowe wyniki badań zostały omówione w artykule, którego treść jest dostępna na stronie Human Technology.
GenAI coraz bardziej zmienia dynamikę współpracy między ludźmi i technologią. Warto jednak, w naszej opinii, zastanowić się nad potencjalnymi scenariuszami wpływu tej technologii na zarządzanie wiedzą i istniejące w tym zakresie paradygmaty, co stanowi przedmiot naszych zainteresowań i dalszych badań
– mówi dr Dominika Kaczorowska-Spychalska z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.
Autorka: dr Dominika Kaczorowska-Spychalska
Redakcja: Wydział Zarządzania UŁ